perjantai 7. maaliskuuta 2014

Ristiriitoja kaupan hyllyllä?

Yle uutisoi luomuruuasta ja kuluttajan mutkikkaasta valintaprosessista (Poimitko ostoskoriisi vatsantäytettä vai eettisen kannanoton? 6.3.2014). "Kananmunahyllyllä heikompaa pyörryttää": kuluttajalle tarjotaan onnellista, omegaa, vapaata ja montaa muuta vaihtoehtoa epämääräisillä mielikuvilla markkinoiden. Kannattaako valintatilanteessa huomioida terveys, tuotantoeläinten hyvinvointi, luonnon monimuotoisuus, paikallinen työllisyys vai jokin muu monista kriteereistä? Miten kaupan hyllyllä edes ehtii miettiä kaikkea tätä?

Tiedostava kuluttaja -tutkimus on paljastanut meille, että kuluttajalle tämä kaaos näyttäytyy yllättävänkin selkeänä. Tiedostavuus valinnoissa lisääntyy, mutta se näyttäytyy eri kuluttajaryhmissä eri tavoin. Ryhmistämme Kunnianhimoiset ja Itsevaltiaat panostavat huoletta itseensä, joten heihin vetoavat terveysargumentit. Huolenpitäjä taas tukee yhteisön hyvinvointia ostaen lähiruokaa. Vain Vakaumukselliset ottavat haltuun kaikki näkökannat, selvittävät tuotteen alkuperän ja etsivät kompromissittoman ratkaisun. Saman luomutuotteen valintaan päädytään hyvin erilaisista näkökohdista. Luomu on laiskan valinta: paikallinen kasvispainotteinen luomuruoka on helppo ristiriidaton vaihtoehto, joka sisältää sekä egoistisen että altruistisen hyötynäkökulman.

Kuluttajat jakautuvat sisäisesti ja ulkoisesti ohjautuviin. Sisäisesti ohjautuvat eivät murehdi muiden mielipiteistä vaan tekevät riippumattomia valintoja. He eivät ole huijattavissa "onnellisen kanan munilla" sillä mielikuvien sijaan valinnan ratkaisee sisältö. Ulkoisesti ohjautuviin on helppo vaikuttaa markkinoinnin keinoin, hyvässä ja pahassa. Heille ei riitä että tuotteessa on kaikki kohdallaan, se on myös myytävä heihin vetoavin argumentein. Tässä isossa joukossa on vastuullisilla yrityksillä valtava kasvun potentiaali. Kun kohderyhmää ymmärtää, tulee myös luomun myynnistä helppoa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti