maanantai 27. tammikuuta 2014

Maailma muuttui 24.1.2014

Tutkimuksemme oli jälleen parrasvaloissa, tällä kertaa Itämeriverkosto-hankkeen pääseminaarissa Helsingin Bottalla 24.1.2014. Päivi Korteniemi ja Saara Järvinen esittelivät puheenvuorossaan tutkimusta ja sen alustavia tuloksia.
Tilaisuus oli osa BSR Food Cluster Network -hanketta, joka kokoaa Itämeren alueen elintarviketoimijat yhteen Itämeriverkostoksi. Verkosto auttaa konkreettisesti elintarvikealan pk-yrityksiä kansainvälistymisessä.
Maailma muuttuu -seminaarissa pohdittiin elintarvikealan nopeaa muutosta paitsi Suomessa, myös muissa Itämeren maissa, Euroopassa ja globaalisti. Taustalla vaikuttavat mm. demografiset tekijät, kuten väestön ikääntyminen ja maahanmuuttajien kasvava osuus väestöstä sekä kaupan rakenteen muuttuminen, kaupan merkkien kasvu, E-kaupan osuuden kasvu sekä kuluttajien kulutus- ja ostotottumusten muuttuminen.
Mutta miten vaikuttavat terveysnäkökulmat, lähiruoka, luomu, kaupunkiviljely, ruokaskandaalit, ilmastonmuutos, työvoiman saatavuus tai monet muut nykyajan ilmiöt elintarvikebisnekseen? Ulf Johansson Lundin yliopistosta vahvisti monia tutkimuksessamme esiin tulleita ajatuksia. Ruotsalainen kuluttaja kulkee meitä askeleen edellä myös tiedostavuudessa, siksi on kiinnostavaa tarkastella miten naapurimme nyt hengailevat yhä enemmän ruokaravintoloissa, tilaavat yleisesti räätälöityjä illalliskasseja, vaativat lähiruokaa tai ostavat luontevasti ristiin premiumia ja edullisinta bulkkia.
Kuluttajan sanojen ja tekojen välinen ristiriita korostui monessa esityksessä. Milla Alanärällä Foodwestistä oli tästä havainnollisia esimerkkejä. Tietyt kuluttajaryhmät ovat päätöksissään johdonmukaisia toisten käyttäytyessä näennäisen sattumanvaraisesti. On ollut kiehtovaa päästä näiden käyttäytymismallien jäljille ja ymmärtää miten motiivit vaihtelevat eri valinnoissa.
Elintarviketeollisuusliiton ja Finpron Team Finland ­vientiohjelmalle toivotamme lämpimästi onnea. Meillä on nyt on loistava hetki vahvistaa suomalaisen ruuan puhdasta ja luonnollista imagoa ja kehittää tuotteita ja pakkauksia jotka iskevät Itämeren alueen terveys- ja ympäristötietoisiin kuluttajiin. Tiedostava kuluttaja ­tutkimuksesta löytyy tähän hyviä eväitä.
Anssi Tuulenmäki Aalto-yliopistolta muistutti puheenvuorossaan ideoiden testaamisen tärkeydestä. Vallankumouksellisiakin konsepteja uskaltaa kokeilla käytännössä kun keksii kevyet ja edulliset keinot. Näin pääsemme luomaan jotain aidosti uutta ja houkuttelevaa. Tutkimustiimimme odottaa nyt sormet syyhyten, että pääsemme testaamaan ja jalostamaan tutkimusprojektin aikana syntyneitä idea-aihioita asiakkaidemme kanssa!